tisdag 11 augusti 2009

ångestladdat

skolan börjar snart och jag vet inte om jag vill det. jag känner att jag vill komma igång med någon sorts vardag, men vill jag plugga till just fritidspedagog? det är den svåra frågan just nu, ju närmare terminstart jag kommer desto mer ok känns tanken på att höstterminen snart är här. en fritidspedagogs jobb i dagens samhälle handlar om uppfostran, konflikthantering och ett ständigt dåligt samvete för att man inte räcker till för samtliga barn. är det så jag vill ha det i hela mitt arbetsliv? det är frågan.. visst är det kul, men är det sååå kul?
till min situation då med min utbildning, jag gillar verkligen mina klasskamrater vi har kul ihop och fungerar som ett bra team, vi har samma mål och syfte med utbildningen och vi accepterar allas val till engagemang. kan ju dock inte läsa bara för att jag gillar mina klasskamrater.
samtidigt som dessa tankar far runt i mitt huvud så funderar jag på hur det skulle vara att jobba som hälsocoach? har hittat en utbildning som verkar väldigt intressant... motfråga till denna tanke är: finns det jobb efter avslutad utbildning? det vet jag ju att det finns som fritidspedagog, just nu skriker folk efter det.
ytterliggare en faktor är ju lönen, de är inte bra lön på nåt sätt som pedagog. hade jag vetat att det var ett yrke jag brann för hade inte lönen gjort så mkt, huvudsaken är att man trivs.
jaa ni frågorna och funderingarna är många. tiden går och de är nu två veckor kvar till det drar igång. HJÄLP!!

3 kommentarer:

  1. Jag kan tänka precis likadant ibland;) Men jag när jag väl jobbar som lärare så känner jag att jag valt rätt. Alla yrken har fram- och baksidor. Jag kan ofta känna att vissa yrken skulle vara jättekul att prova på. Men vad vill jag syssla med i det långa loppet? 1-6-lärare är ett yrke som framförallt kommer passa mig som småbarnsförälder då det inte är så många arbetstimmar i veckan. Sen är lönen kass:(
    Hur kände du när du hade VFU? Annars kan du ju göra som jag; Ta ledigt från skolan en termin och jobba så vet du sen om det är rätt kanske:)

    SvaraRadera
  2. Svåra beslut för dig just nu min vän! Det jobbiga är ju att det är bara du som kan styra och bestämma över det här beslutet. Tänk så lätt om man hade en liten coach brevid sig som sa "gör så här så blir allt rätt för dig".
    Men följ ditt hjärta för då kan dina beslut ALDRIG fel, oavsett vad det än gäller.
    Tänker på dig vännen! Många kramar Assie

    SvaraRadera
  3. T: skönt o höra att det är fler som tvivlar ibland :) ikväll känns allt lite bättre iaf, jag vill plugga. fritidspedagogs yrket har ju ytterliggare en baksida och det är ju att de är många sena eftermiddagar. men men det är ju faktiskt inget som säger att jag ska jobba med detta i resten av mitt liv.

    A: tack min vän för omtanke. du får mej alltid att må så bra :) nu ska jag följa mitt hjärta.. kram

    SvaraRadera