torsdag 18 mars 2010

recept

på önskan av min mor skulle jag lägga ut receptet på brödet som intogs till frukost imorse och som bakades igår.. så håll tillgodo!


Äppleyoghurtbröd

2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelmjöl eller vetemjöl (jag hade dinkelmjöl)
1 dl linfrö
1 dl russin (detta uteslöt jag)
1 dl grovt hackade nötter eller hela solrosfrön (jag hade solrosfrön)
2 tsk bikarbonat
2 nypor havssalt
4 dl naturell yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål.

Rör ner yoghurten, det rivna äpplet och honungen och rör om ordentligt.

Lägg bakplåtspapper i en brödform och häll i smeten.

Grädda brödet längst ner i ugnen cirka 1 timme och 20 min.

Kontrollera med sticka att brödet är helt klart.
(Ska ha en temperatur på 72 grader i mitten).


jag passade på att göra tre bröd på en o samma gång :) LYCKA TILL!

2 kommentarer:

  1. Om det är som för mig att man har både 1 dl grovt hackade nötter och hela solrosfrön hemma.. vilket av dem rekommenderar du då?

    //Matte

    SvaraRadera
  2. hahaha matte jag döööööööööör... hahaha! jag vet om du har både hemma så tar du lite av varje :)

    smaklig måltid!

    SvaraRadera